Minska stress på jobbet

Minska stress på jobbet

02/05/2021 /   Artikel

Oavsett vad ditt arbete kräver finns det åtgärder du kan vidta för att skydda dig mot de skadliga effekterna av stress, förbättra din arbetsglädje och stärka ditt välbefinnande på och utanför jobbet.


Stress är inte alltid dåligt. Lite stress kan hjälpa dig att hålla dig fokuserad, energisk och kunna möta nya utmaningar på arbetsplatsen. Det är det som håller dig på tårna under en presentation eller varning för att förhindra olyckor eller dyra misstag.


Du kan inte kontrollera allt i din arbetsmiljö, men det betyder inte att du är maktlös, inte ens i en svår situation. Om stress på jobbet stör din arbetsprestanda, hälsa eller ditt personliga liv är det dags att vidta åtgärder. Oavsett vad du gör för att försörja dig, vad dina ambitioner är eller hur stressigt ditt jobb är, det finns många saker du kan göra för att minska dina övergripande stressnivåer och återfå en känsla av kontroll på jobbet.


Varningsskyltar för stress på jobbet


När du känner dig överväldigad på jobbet tappar du självförtroendet och kan bli arg, irritabel eller tillbakadragen.

Andra tecken och symtom på överdriven stress på jobbet inkluderar:


Känner sig orolig, irriterad eller deprimerad

Apati, förlust av intresse för arbete

Sömnproblem

Trötthet

Koncentrationsproblem

Muskelspänningar eller huvudvärk

Magbesvär

Socialt tillbakadragande

Förlust av sex

Använda alkohol

Medan stress på jobbet är vanligt är det svårt att hitta ett lågspännings jobb (om inte omöjligt). En mer realistisk metod är att anta effektiva hanteringsstrategier för att minska stress i ditt nuvarande jobb. Här är några tekniker för stresshantering som du kan prova om du har svårt att hantera arbetsstress.


Håll dig organiserad

Även om du är en naturligt oorganiserad person kan planeringen för att hålla dig organiserad kraftigt minska din stress på jobbet. Att vara organiserad med din tid betyder mindre brådskande på morgonen för att undvika att vara försenad och mindre att driva ut i slutet av dagen.


Vara bekväm

En annan överraskande stressfaktor på jobbet är fysiskt obehag, ofta relaterat till var du utför de flesta av dina dagliga uppgifter (till exempel ditt skrivbord).


Du kanske inte märker att du är stressad om du sitter i en obekväm stol i bara några minuter, men om du praktiskt taget bor i den stolen när du är på jobbet kan du ha ont i ryggen och vara mer reaktiv mot stress på grund av det.


Gå till lunch

Många människor känner de dåliga effekterna av att ha en stillasittande livsstil. Du kan bekämpa de fysiska och mentala effekterna av arbetsstress genom att träna lite i lunchpausen.

Om ditt schema tillåter det kan du prova att ta korta tränings pauser hela dagen. Detta kan hjälpa dig att blåsa av ånga, lyfta ditt humör och komma i bättre form.


Håll perfektionism i kontroll

Att vara en högpresterande kan få dig att må bra om dig själv och hjälpa dig att utmärka dig på jobbet, men att vara en perfektionist kan skapa problem för dig (och de omkring dig).


Lyssna på musik på Drive Home

Att lyssna på musik erbjuder många fördelar och kan vara ett effektivt sätt att lindra stress före, under och efter jobbet. Att spela en upplyftande låt medan du gör frukost kan hjälpa dig att börja dagen och känna dig bättre förberedd för att interagera med människorna i ditt liv. Att bekämpa en lång dags stress med din favoritmusik på hemresan kan också hjälpa dig att slappna av och känna dig mindre stressad när du kommer dit.